A Studio 7.5 által megalkotott Zeph tervezésének célja áthidalni a szakadékot a Herman Miller ikonikus századközepi tervei és a mai munkaszékek ergonómiája között. Az eredmény egy elérhető szintű kialakítás, amely nem veszélyezteti sem a kényelmet, sem a stílust.
A Herman Miller Cosm szék Szent Grálnak tekintett kényelmét mégis miként lehet méltón követni? A berlini székhelyű stúdió a megfelelő inspirációt a Berlini Művészeti Egyetem és a berlini Weißensee Művészeti és Design Akadémia diákjainak segítségével találta meg. A Herman Miller a század közepén olyan elegáns együttműködéseiről volt híres, mint az Eames kagylószék vagy a modern, nagy teljesítményű székei, mint például az Aeron, amely olyan anyagokat és beállítási lehetőségeket tudhat magáénak, amelyek órákon át megtámasztják testünket a számítógép előtt. A bútormárka most e két hagyomány legjavát próbálta ötvözni; az új Zeph kiemeli a klasszikus Eames vonalakat, miközben lehetőséget kínál a hátracsúszásra és a hátradőlésre. Ez nem egyszerűen egy lenyűgöző tervezési gyakorlat, a Herman Miller így készítette elő a történelem legolcsóbb munkaszékét, amely idén augusztustól indul útjára a megszokott árak töredékéért.
Herman Miller Zeph inspirációja az Eames kagylószék
A stúdió társalapítója, Carola Zwick a berlini Weißensee Művészeti Akadémia professzora, ahol a diákok olyan olcsó, merev székeken dolgoznak, amelyek az általános iskolák székeire emlékeztetnek. „A német (oktatási) intézmények nagyon szegények” – mondja Carola. Megfigyelte a diákokat, ahogy fejjel lefelé dolgoznak a diplomamunkájukon, nagyrészt számítógép előtt. „Láttuk, hogy problémáik vannak. Lennének flow pillanataik, amikor teljesen az érettségi vagy diplomamunkára koncentrálnak, de hátfájásban szenvednek."
A Herman Miller Zeph ergonómikus hátracsúszási és -dőlési lehetősége természetesnek tűnik a velünk együtt mozgó székben
A cél érdekében a tervezők új kagylószék animálására törekedtek és a 3D-s nyomtatás segítségével, a monoshell prototípusain keresztül addig integrálták elképzeléseiket, amíg el nem érték azt az elképzelést, amit az ergonómia aranystandardjának tartanak; egy olyan hátracsúszási és -dőlési lehetőséget, amely természetesnek tűnik egy velünk együtt mozgó székben. Az elért kialakítás geometriája lehetővé teszi, hogy a testünk forgópontjai megteremtsék a megfelelő ellensúlyt az ideális ergonómiai üléshez – ez az élmény azt eredményezi, hogy támogatva és energikusan érezzük magunkat, miközben a székben mozgunk.
"Olyan termékre vágytunk, amely tisztességes, becsületes, egyszerű eszköz lehet és a legfontosabb dolgokat biztosítja... A diákok befektetnek a laptopjukba, befektetnek a kerékpárjukba, de legtöbbször kezdetben nem fektetnek be túl sokat egy ülésre alkalmas eszközbe" – mondja Carola Zwick, aki Burkhard Schmitzcel és testvérével, Roland Zwickkel együtt vezeti a Studio 7.5-öt.
A folyamat során végig szem előtt tartották diákjaikat és a projekt kezdeti céljait, tudván, hogy az öröm és az ergonómia keveréke nem adható túl magas áron. "Emlékszem, hogy a Mirrával vagy a Setuval turnéztam és azt tapasztaltam, hogy sokan lelkesedtek a székért, de olyanok, mint: »Három hónapig kell megtakarítanom, hogy megengedhessem magamnak«" – mondja Roland. "Ezért azzal az ötlettel álltunk elő, hogy egy demokratikusabb széket szeretnénk."
Míg a legtöbb héjszék statikus, a Zeph-en található kinematikai monoshell természetes vonalvezetést kínál, amely a felhasználó természetes forgáspontjait használja a megfelelő ellensúly létrehozásához
Burkhard elismeri, hogy ez egy "kemény dió volt, amit fel kellett törni". A kényelmi és költséghányadosok megfelelő beállításnak titka az volt, hogy ne csak kemény forgáspontokat helyezzenek el a szék alá, hanem az egész ülés alatti mechanizmust is meg kell építeni, hogy a felhasználó súlyának megfelelően meghajljon. Bőséges 3D-nyomtatott prototípusokat készítettek próba-hiba iterációk révén, amelyek közül néhány "úgy nézett ki, mintha valami Tim Burton-filmből lépne elő", nevet Carola, amíg egy darabból álló ülésre és háttámlára nem váltottak, amely valójában mozog a benne ülővel. A kevesebb illesztés olcsóbb gyártást és természetesebb érzést is jelentett. Miután a Studio 7.5 elégedett volt a modelljükkel, 3D-ben kinyomtatva a széket elrepültek a Herman Millerhez és a két csapat a következő három évét azzal töltötte, hogy kitalálják, hogyan építsék fel a gyártást futószalagon.
"Az egyik dolog, amit a múlt század közepéből szerettünk volna átvenni, az a jövő optimista és nagyszerű elképzelése volt – egy kicsit játékosabbak és boldogabbak akartunk lenni." – Carola Zwick
A Zeph a Herman Miller történetének lenyűgöző remixe, remek lehetőség a megosztott munkaterületek kialakításához. Mivel nem kell beállító gombokat használni a Zeph-be való beüléshez, tökéletes választás a működés közbeni asztalcseréhez, helyváltoztatáshoz.
Carola Zwick – a Herman Miller Zeph kiterjedt színpalettája a múltból is merített ihletet
A palettát "egy doboz zsírkrétának" nevezik és nem előíró jellegű, hanem különféle ízléseket hív életre és hagyja, hogy az emberek jól érezzék magukat. Ezek a textíliák metamerikusak, ami azt jelenti, hogy a világítástól és a környezetüktől függően a színek eltolódnak. A tervezőcsapat a fonalfestés környezetre gyakorolt hatása miatt is aggódott, ezért olyan eljárást választottak, amely kevesebb vizet igényel. A nehézség az volt, hogy ez a módszer kevesebb színlehetőséget kínált, mint szerettek volna, de a Studio 7.5 megtalálta a megoldást; ha két színt köt egymás mellé, az impresszionista festőkhöz hasonlóan becsaphatja a szemünket, miközben az új színeket hoz létre.
A Zeph opcionális, levehető és cserélhető 3D-s kötött kiegészítője könnyen illeszkedik a héjba, nincs szükség szerszámokra és bármikor kicserélhető a másik 20 textilszín egyikére, ráadásul 50%-ban újrahasznosított és mivel a szék pontos méreteihez van kötve, nulla a szövethulladék.
Szivárvány fonal alkotja a Zeph 3D kötött palettát
Studio 7.5
HERMAN MILLER ZEPH VIDEO ZEPH VIDEO HERMAN MILLER ZEPH VIDEO